Ποιός Επιθυμεί την Αστική Ποδηλατοκίνηση;
Ο φίλος Traveller επιστρέφει με τις εντυπώσεις του από την παρουσίαση ενός βιβλίου για την αστική ποδηλατοκίνηση. Περιγράφει με σαφήνεια τι ακούστηκε και ρίχνει στο τέλος και μια καταπληκτική ιδέα: Να χαρίσουμε από ένα τέτοιο βιβλίο στους δημοτικούς συμβούλους της πόλης μας. Ίσως τώρα με τις γιορτές να βρουν χρόνο να το διαβάσουν και -πού ξέρεις- να αναλάβουν κάποια πρωτοβουλία. Άλλωστε ο δήμαρχος -και μπράβο του- συμμετείχε και στην πρώτη και στη δεύτερη ποδηλατάδα που διοργανώθηκαν στην πόλη μας. Μόνο που πρέπει όλοι να πάρουν θέση, να καταθέσουν προτάσεις και κυρίως η πλειοψηφία, να μετουσιώσει τις όποιες προθέσεις της σε πράξη, ακούγοντας και λαμβάνοντας υπόψιν τις απόψεις όλων!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αγαπητέ Mike,
Πριν από λίγο επέστρεψα από την εκδήλωση με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου "Ποδήλατο, Οδηγός σχεδιασμού και αξιολόγησης δικτύων"
Οι εντυπώσεις μου ιδιαίτερα θετικές!
Η αίθουσα σχεδόν γεμάτη (περισσότερα από 80 άτομα - μπορεί να λέω και λίγα), με παρευρισκόμενους τον κ. Βλαστό (τον συγγραφέα του βιβλίου που έχει συνδέσει το όνομά του με τις προσπάθειες για την ανάπτυξη της ποδηλατικής συνείδησης στην Ελλάδα), τον πρώην δήμαρχο Καρδίτσας (πρωτεργάτη της πόλης-πρότυπο για το ποδήλατο), αλλά και τον υπουργό Μεταφορών κ. Χατζηδάκη (ε, κάτι θα του έμεινε πιστεύω από όσα ενδιαφέροντα ακούστηκαν).
Πράγματα που ακούστηκαν και προσωπικά θα μου μείνουν:
-Θα πρέπει να εξετάσουμε το ποδήλατο και από πλευράς τουρισμού, μιας και κρίνοντας από την Ευρώπη, μπορεί να αναδείξει σημαντικά μια πόλη που είναι φιλική προς το ποδήλατο. Οι ξένοι Ευρωπαίοι άλλωστε έχουν συνηθίσει να κινούνται με ποδήλατο.
-Αυξάνονται οι ποδηλάτες που κινούνται στους δρόμους τα τελευταία χρόνια.
-Το βιβλίο περιλαμβάνει οδηγό σχεδιασμού δικτύου ποδηλατοδρόμων που έχει βασιστεί σε 19 ελληνικές πόλεις.
-Προτείνει μεθοδολογία για αξιολόγηση εφικτότητας υλοποίησης δικτύου ποδηλατοδρόμων σε μια πόλη, και πώς θα μπορέσει το δίκτυο αυτό να δουλέψει σε μια "παρθένα" αγορά (που δεν έχει ποδηλατόδρομους).
-Θα πρέπει να αυξήσουμε τους χρήστες ποδηλάτου υιοθετώντας και τρίκυκλα ποδήλατα, που είναι πιο ασφαλή (για ηλικιωμένους, γονείς με παιδιά κτλ).
-Θα πρέπει να συνδυάσουμε την μετακίνηση με τα πόδια, το ποδήλατο και τα ΜΜΜ
(θέσεις στάθμευσης σε σταθμούς μετεπιβίβασης, να επιτραπεί η μεταφορά ποδηλάτων στα ΜΜΜ - ο προαστιακός το κάνει ήδη).
Ο δήμαρχος της Λαμίας, εστίασε την προσοχή του σε 2 παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπόψη για την επιτυχία αποδοχής της χρήσης του ποδηλάτου σε μια πόλη:
-Δεν θα πρέπει να δούμε το ποδήλατο μόνο ως μέσο αναψυχής, αλλά θα πρέπει να ενταχθεί στην καθημερινότητά μας (δουλειά, σχολείο κλπ).
-Πρέπει να επενδύσουμε στα παιδιά και την ενημέρωσή τους για να έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα! Τα παιδιά το συνηθίζουν και μετά είναι δύσκολο να αλλάξουν συνήθειες.
Ο κ. Βλαστός επισήμανε:
- Θα πρέπει να δούμε το ποδήλατο ως σύμβολο πολιτισμού και ευγένειας.
-Οι ποδηλάτες αποτελούν τους Γκάντι της ασφάλτου, που με την παρουσία τους διεκδικούν και δηλώνουν 'παρών'.
-Είναι απίστευτο που στην Ελλάδα υπάρχει μια πόλη σαν την Καρδίτσα!
-Απευθυνόμενος προς τον κ. Χατζηδάκη είπε "Γι αυτό είστε πολιτικοί. Για να τραβήξετε την κοινωνία προς τα εμπρός".
Ο πρώην δήμαρχος Καρδίτσας τόνισε:
- Το τρίπτυχο επιτυχίας του ποδηλάτου στην πόλη του:
Καλή ρυμοτομία, επίπεδη πόλη και κουλτούρα Καρδιτσιωτών ως προς τη χρήση του ποδηλάτου (τα 2 τα έχουμε έτοιμα ήδη σαν Κόρινθος!)
-Επίσης, άλλα 3 σημαντικά πράγματα που βοήθησαν ήταν: η πολιτική βούληση του Δημοτικού Συμβουλίου, η επιστημονική στήριξη του κ. Βλαστού και των συνεργατών του και η τεχνική υπηρεσία του δήμου.
-Έχουμε οδηγηθεί σαν χώρα στο μοτίβο 'κάθε χωριό και στάδιο' και έχουμε φτιάξει ένα σωρό πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής που, δυστυχώς στην σχεδόν απόλυτη πλειονότητα, δε λειτουργούν.
-Οι ποδηλατόδρομοι στην Καρδίτσα είναι άψογοι και από πλευράς τεχνικού σχεδιασμού (οπότε σημαντική ήταν η συμβολή των μηχανικών).
Κλείνοντας, να σας ενημερώσω ότι το βιβλίο κοστίζει 30 Ευρώ και ρίχνοντας του μια ματιά, αξίζει να το αγοράσετε (για δική σας χρήση ή για δώρο στους δημοτικούς συμβούλους της πόλη σας).
Στη διάθεση όποιου θέλει να του δανείσω να το επεξεργαστεί αναλυτικότερα.
Αυτά τα κυριότερα σημεία από την σημερινή εκδήλωση. Ευχαριστώ και πάλι τον Mike για την ενημέρωση που μας παρείχε σχετικά με την συγκεκριμένη εκδήλωση.
3 σχόλια:
Συγχαρητήρια για την εκτενή αναφορά. Ο τίτλος του Mike δυστυχώς με βάζει στον πειρασμό να γκρινιάξω και πάλι. Το πραγματικό ερώτημα φυσικά είναι "Ποιος ΔΕΝ επιθυμεί την αστική ποδηλατοκίνηση;" στις περισσότερες ελληνικές πόλεις, ακόμη και σε αυτές που είναι φτιαγμένες, λες, για χρήση ποδηλάτου.
Ας προκηρυχθεί μια μελέτη για ένα ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ δίκτυο. Με άξονες που να εξυπηρετούν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ μετακινήσεις, δηλ. ανάγκες μετακίνησης έστω και λανθάνουσες δηλ. μη εκδηλωθείσες. Όχι "διακοσμητικές" και όχι "βρήκαμε-έναν-άξονα-ας-τον-κάνουμε-ποδηλατόδρομο". Αυτό είναι το πρώτο βήμα. Η μελέτη θα δείξει ότι το κόστος ενός τέτοιου δικτύου είναι χαμηλό, οπότε ελπίζω ότι με λίγη καλή θέληση τα υπόλοιπα θα έρθουν μόνα τους...
Αγαπητέ Yank_o,
μπορεί να έχεις δίκιο ότι το ερώτημα είναι ποιός ΔΕΝ επιθυμεί τα ποδήλατα. Αλλά σκέφτομαι επίσης, ότι το πρόβλημα ίσως δεν είναι η άρνηση του ποδηλάτου (γιατί άλλωστε;). Το πρόβλημα είναι το χαμηλό βεληνεκές, ο στενός ορίζοντας και κάποτε η σωληνοειδής όραση των ανθρώπων που έχουν στα χέρια τους τη δημοτική εξουσία. Κι αυτοί έχουν 'καλές προθέσεις', θα ήθελαν να μείνουν στην ιστορία της πόλης, θα ήθελαν τον έπαινο του δήμου και των σοφιστών, αλλά ... δεν ξέρουν πώς να τον κερδίσουν.
Αγαπητέ Mike,
γράφω για να διορθώσω κατ΄ αρχήν το προφανές – σκόπιμο ή μη - λάθος στο ρεπορτάζ του TV SURER, έτσι όπως προβλήθηκε. Οι ΄΄ποδηλατάδες΄΄ στη πόλη της Κορίνθου δεν διοργανώθηκαν, ούτε ονομάστηκαν έτσι από τον Δήμο. Την πρωτοβουλία πήρε μια ομάδα πολιτών, και όχι μόνον παιδιών, που χρησιμοποιούμε καθημερινά το ποδήλατο για τις μετακινήσεις μας μέσα στη πόλη και στόχος μας είναι να προωθήσουμε την ευρεία χρήση του στη πόλη, από όσο το δυνατόν περισσότερους πολίτες. Βεβαίως και μπράβο του Δημάρχου για την προσωπική συμμετοχή του και στις δύο ποδηλατάδες, αλλά το πρόβλημα δεν λύνεται με λόγια του τύπου «…το κυκλοφοριακό δεν μπορεί να λυθεί», από στόματα υπευθύνων για την τύχη αυτού του τόπου.
Και αυτό διότι η Δημοτική Αρχή μπορεί και πρέπει να παίξει τον πρώτο ρόλο. Γιατί είναι αυτή που θα καθορίσει τις βασικές αρχές στην εκπονούμενη κυκλοφοριακή μελέτη, που λόγω του τρόπου ανάθεσης που επέλεξε, έχει καθυστερήσει ακόμη και να ξεκινήσει.
Γιατί είναι αυτή που μπορεί και πρέπει από τώρα να πάρει πρωτοβουλίες και μέτρα άμεσα, ώστε να μειωθεί το πρόβλημα. Και ένα από αυτά θα είναι η προώθηση του ποδηλάτου και η εξασφάλιση συνθηκών ασφαλούς κίνησης των ποδηλατών (μικρών και μεγάλων) μέσα στη πόλη. Διαφημίζοντας με κάθε μέσο τη χρήση του. Συνεργαζόμενη με τα σχολεία και την εκπαιδευτική κοινότητα. Απαιτώντας τη χρήση του Κ.Ο.Κ. στη κυκλοφορία μέσα στη πόλη. Προωθώντας τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Εξασφαλίζοντας χώρους στάθμευσης στις εισόδους της πόλης.
Αλλά και οι ίδιοι οι πολίτες πρέπει να απαιτήσουμε λύσεις. Με πιο πολλά ποδήλατα από τώρα στους δρόμους της πόλης. Εφαρμόζοντας τη χρήση του στην καθημερινότητά μας, αποδεικνύοντας ότι υπάρχουμε και μπορούμε να συμβάλλουμε στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος, διεκδικώντας τα αυτονόητα για την ασφάλειά μας.
Oπως χαρακτηριστικά αναφέρεται εισαγωγικά στο βιβλίο "Ποδήλατο, Οδηγός σχεδιασμού και αξιολόγησης δικτύων", των συγγραφέων Θ. Βλαστού, Ν. Μπαρμπόπουλου και Δ. Μηλάκη. :
«Το ποδήλατο είναι μια προφανής φυσική επιλογή. Σήμερα, στην εποχή της ταχύτητας, των ανέσεων και της ιδιωτικότητας, το ποδήλατο αντιπροσωπεύει μια επιθετική στάση. Ανήκει σε αυτούς που αρνούνται να υποταχτούν στη μορφή που παίρνει ο κόσμος μας, που προτιμούν τη σύγκρουση από την παραίτηση, που πιστεύουν στη συλλογική βίωση της πόλης και όχι στην προσωπική θωράκιση. Ανήκει σε αυτούς που επιθυμούν, με απλές και σεμνές επιλογές στην καθημερινότητά τους, να δείχνουν ένα δρόμο διαφορετικό, να γράφουν μια πρόταση για μια αλλιώτικη πόλη. Το ποδήλατο ανήκει στις πολιτικές ανάπλασης. Η παρουσία του είναι ένα αλάνθαστο κριτήριο ποιότητας για το αστικό περιβάλλον.»
Β.Γ. - μέλος της πρωτοβουλίας πολιτών "στη Κόρινθο με ποδήλατο"
Δημοσίευση σχολίου