Ένα Πολιτιστικό Φεστιβάλ
Ένας αναγνώστης του ιστολογίου, σχολιάζοντας προηγούμενο άρθρο έθεσε το θέμα του πολιτισμού και ζήτησε προτάσεις επ’ αυτού. Βέβαια, μέσα από τα άρθρα αυτού του ιστολογίου έχουν κατατεθεί ήδη αρκετές και ιδιαίτερα σημαντικές προτάσεις. Αλλά η προτροπή με έκανε να ασχοληθώ ιδιαίτερα με το θέμα και έτσι θα καταθέσω σήμερα άλλη μία πρόταση, ελπίζω σημαντική.
Προτείνω την καθιέρωση του θεσμού ενός καλλιτεχνικού φεστιβάλ κάθε 2 ή 3 χρόνια. Αλλά όχι με συναυλίες, λαϊκούρες και τα συναφή, όχι ‘άρτον και θεάματα’, αλλά αληθινή, πρωτότυπη, ποιοτική καλλιτεχνική δημιουργία, επί συγκεκριμένων θεματικών ενοτήτων. Πχ αρχαία και νεότερη ναυπηγική τέχνη – η κορινθιακή τριήρης. Ή, αρχαία κορινθιακή ποίηση και σύγχρονη ποιητική δημιουργία. Ή, η οικολογική διάσταση της αρχαίας κορινθιακής κεραμικής τέχνης – τα μελανόμορφα αγγεία.
Ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους διανοητές, ο Jürgen Habermas, περιγράφει στο βιβλίο του με τίτλο ‘Η Δομική Μεταμόρφωση της Δημόσιας Σφαίρας’ (The Structural Transformation of the Public Sphere, 1989) το πώς μέσα από τα καφενεία του 17ου αιώνα ξεπήδησε, εν μέσω δημόσιων συζητήσεων και διαμαχών, ο μοντέρνος, δημοκρατικός δημόσιος χώρος και κατ’ επέκτασιν η σύγχρονη μορφή της δημοκρατίας. Αλλά είναι σημαντικό να υπομνήσουμε ότι οι πρώτες δημόσιες αντιπαραθέσεις που περιγράφει ο Habermas, είχαν καλλιτεχνικό και φιλολογικό αντικείμενο και όχι πολιτικό. Έτσι, η γέννηση της σύγχρονης δημοκρατίας, δεν ξεκίνησε ως προσπάθεια περιγραφής των δικαιωμάτων του ανθρώπου απέναντι στην εξουσία, αλλά ως προσπάθεια ανάλυσης καλλιτεχνικών αξιών, οι οποίες εμπεριείχαν και οδηγούσαν έτσι στα δικαιώματα του ανθρώπου. Παρόμοια αντιστοιχία υφίσταται και στην αρχαία αθηναϊκή δημοκρατία και ερμηνεύει την χωρική και χρονική ταύτιση του απόγειου της τέχνης και των γραμμάτων με τη διαμόρφωση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Είναι οι τέχνες λοιπόν που οδηγούν αρχικά στη δημοκρατία και όχι το αντίθετο.
Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρόν για όσους πραγματεύονται τα του πολιτισμού στο δήμο μας. Τι θα λέγατε να είχαμε κάθε τρία χρόνια ένα φεστιβάλ αφιερωμένο σε μιά θεματική ενότητα; Να καλούσαμε διάσημους έλληνες και ξένους διανοητές και καλλιτέχνες, να οργανώναμε δημόσιες διαλογικές αντιπαραθέσεις, κύκλους καλλιτεχνικής δημιουργίας σε υπαίθριους χώρους, συνεδρίες διαβουλευτικής δημοκρατίας, διαγωνισμούς έργων τέχνης κοκ;
Έτσι όμως κινδυνεύουμε να αντιληφθούμε τελικά ότι ο χώρος που ζούμε δεν είναι απλά μιά γεωλογική διαμόρφωση με την οποία εξοικειωθήκαμε αφού ζούμε εδώ, αλλά ένα πλέγμα αξιών, ένα κοινό ηθικό ιδεώδες που μπορεί να φέρνει κάποτε αντιμέτωπους πρόσωπο με πρόσωπο τον σύγχρονο κορίνθιο πολίτη και τον κεραμοποιό της αρχαιότητας. Θυμίζει έντονα την πάλη του Σεφέρη να ‘συναντήσει’ το βασιλιά της κοντινής μας, Ασίνης:
«Ασπιδοφόρος ο ήλιος ανέβαινε πολεμώντας
κι από το βάθος της σπηλιάς μιά νυχτερίδα τρομαγμένη
χτύπησε πάνω στο φώς σάν τη σαΐτα πάνω στο σκουτάρι:
"Ασίνην τε Ασίνην τε...". Νά' ταν ο βασιλιάς της Ασίνης
που τον γυρεύουμε τόσο προσεχτικά σε τούτη την ακρόπολη
αγγίζοντας κάποτε με τα δάκτυλά μας την αφή του πάνω στις πέτρες.»
Πρόκειται για ένα ιδεώδες που ενώνει όλους τους ανώνυμους ΠΟΛΙΤΕΣ αυτού του τόπου, αδιάφορα από χρόνο και μας προσφέρει σαν διαμαντικό, έναν νέο τρόπο αντίληψης της ζωής, και άρα ένα νέο τρόπο ζωής.
Επικίνδυνα πράγματα...
4 σχόλια:
Νάμαστε πάλι εδώ λοιπόν, μετά από ολιγοήμερη διακοπή,(τεχνικά προβλήματα γαρ). Σαφώς και η πρόταση αυτή είνα ενδιαφέρουσα, μήπως όμως θα έπρεπε να μη σταθούμε μόνο στο "Αρχαίον κλέος" αλλά να προσεγγίσουμε τον Πολιτισμό πολλαπλώς? Και γίνομαι σαφέστερος.
Μέχρι στιγμής έχουν διοργανωθεί συναυλίες κλασσικής μουσικής στην πόλη μας με πρωτοβουλία κυρίως ιδιωτών (είτε στο 4ο Λύκειο, είτε στο θεατράκι των Εξαμιλίων). Επειδή οι διοργανώσεις αυτές ήταν εντελώς ερασιτεχνικές (αλλά όχι και η ποιότητα της μουσικής), τί θα λέγατε αν προτείναμε στο Δήμο θεματικούς κύκλους εκδηλώσεων ανά μήνα? Εκδηλώσεων που θα αφορούν σε όλο το φάσμα Λόγου και Τέχνης και όχι σε κάτι "πιασάρικο". Η ακόμη, παράλληλα με αυτά, να ρίξουμε την ιδέα δημιουργίας μικρής συμφωνικής ορχήστρας ή και άλλου μουσικού σχήματος υπό την αιγίδα του Δήμου. Οι συνθήκες είναι ώριμες. Είναι κρίμα, πολλά νέα παιδιά να παλεύουν από μόνα τους να δημιουργήσουν κάτι, και αυτή τους η προσπάθεια να μένει ημιτελής επειδή δεν έχει ενδιαφερθεί κάποιος αρμόδιος.
Επίσης, έχω κατά νου και κύκλους ομιλιών - συζητήσεων με σημαντικούς επιστήμονες (Γραμματικάκης - έχετε διαβάσει το τελευταίο θαυμάσιο βιβλίο του για το φως?-, Αλαχιώτης κλπ.)
Επειδή ο χώρος (αλλά και ο τρόπος επικοινωνίας) δεν προσφέρεται για διεξοδική συζήτηση, θα ήθελα (οιέχοντες τις ίδιες ανησυχίες) να τα πούμε από κοντά.
Περιμένοντας απάντηση, εύχομαι να είστε όλοι καλά
Αγαπητέ gp,
δεν καταλαβαίνω τι εννοείς όταν λες ότι ο χώρος αυτός δεν προσφέρεται για διεξοδική συζήτηση. Εγώ πιστεύω το εντελώς αντίθετο. Εκτός αυτού, για να συναντηθεί κανείς με κάποιον πρέπει να γνωρίζονται. Εγώ τουλάχιστον δεν ξέρω ποιός είσαι, σαν gp σε γνωρίζω. Επί της ουσίας τώρα: αγαθή συγκυρία έφερε το τελευταίο post στο ιστολόγιο του Μίμη Ανδρουλάκη να πραγματεύεται το ίδιο θέμα. Το link είναι:
http://mimisandroulakis.blogspot.com/2007/03/blog-post_19.html
Επίσης, εγώ δεν μίλησα μόνο για αρχαίο κλέος αλλά και για συνεδρίες deliberative democracy κτλ. Ασφαλώς και συμφωνώ, επικροτώ και επαυξάνω στα της κλασσικής μουσικής. Να θυμίσω ότι στην 1η τετραετία του ο Θωμαΐδης είχε οργανώσει αρκετές. Είμαι ακροατής κλασικής μουσικής και έτσι αυτές οι εκδηλώσεις θα είχαν για μένα έντονο ενδιαφέρον ούτως ή άλλως.
Με αφορμή τις προτάσεις σας για την διοργάνωση διαφόρων εκδηλώσεων και Φεστιβάλ στην Κόρινθο τις οποίες ναι μεν σέβομαι και μακάρι κάθε προταση να μπορούσε να πραγματοποιηθεί , θα ηθελα και εγώ να προσθέσω και την δική μου άποψη. Θεωρώ οτι η διοργάνωση κάποιας εκδλήλωσης θα πρέπει να έχει την δυναμική και την ποιότητα ώστε να προσελκήσει και επισκέπτες στην πόλη απο την Ελλάδα αλλά ακόμη καλύτερα απ όλο τον κόσμο. Έτσι και προσφέρεις στην μόνιμο κάτοικο και η πόλη(κυρίως οι επαγγελματιες) επωφελείται οικονομικά. Κάτι τέτοιο πιστεύω οτι θα ήταν απολύτως εφικτό με την διοργάνωση κάθε χρόνο τέλος Ιουνίου ενός Παγκόσμιου Θεολογικού συνεδρίου που θα αφορούσε τον Απ. Παύλο. Οι συζητήσεις και οι ανταλλαγές απόψεων γύρο απο τις επιστολές του στην Θεολογία είναι ενα τεράστιο κεφάλαιο και αν λίγο ψαξετε τα διάφορα Θεολογικά forums στο διαδύκτιο θα πάρετε μια γεύση.
Σε μία τέτοια προσωπικότητα, η πόλη της Κορίνθου έχει μονίμος γυρισμένη την πλάτη της.
Σας ευχαριστώ για τον χώρο και τον χρόνο σας.
exadas,
μη μας ευχαριστείτε για το χώρο και το χρόνο. Ο χώρος αυτός ανήκει σε όποιον επιθυμεί να τον χρησιμοποιήσει, και ο χρόνος είναι αυτός που δαπανήσατε εσείς για να καταθέσετε την αξιόλογη από κάθε πλευρά πρότασή σας. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι δε λείπουν οι καλές ιδέες, τα ευήκοα ώτα λείπουν. Ο χώρος του πολιτισμού εξελίσσεται σιγά-σιγά σε βατερλώ για την πλειοψηφία. Εγώ όταν πληροφορήθηκα τη στελέχωση του πνευματικού κέντρου, ανάρτησα ένα βιντεάκι που προμήνυε την ολική καταστροφή στον τομέα του πολιτισμού. Δυστυχώς οι εξελίξεις με επιβεβαιώνουν. Εκεί όμως που έγινα πραγματικά 'τούρκος' ήταν όταν πληροφορήθηκα για τις αμοιβές προέδρου και αντιπροέδρου. Δε φτάνει η ασχετοσύνη, πληρώνονται κιόλας και μάλιστα καλά, για να το παίζουν εκπολιτιστές!
Για να επανέλθουμε στην ιδέα σας: γιατί δεν την διατυπώνετε σε ένα αρθράκι; με μεγάλη ευχαρίστηση θα το αναρτούσαμε (όπως και κάθε άλλη συμβολή στα δημοτικά μας πράγματα). Εμπρός λοιπόν, μπορείτε!
Δημοσίευση σχολίου