Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2007

Η Νέα Ηγεσία του ΠΑΣΟΚ

"εγώ δεν μπορώ να ερωτευθώ κανέναν πολιτικό ηγέτη, υπαρκτό ή υποθετικό. Θα ερωτευόμουν όμως πολιτικές που απορρέουν από την ιδεολογική αποθήκη της σύγχρονης παγκόσμιας κεντροαριστεράς και βρίσκονται υπό τον διαρκή έλεγχο ηθικών κανόνων και κωδίκων."
Το παραπάνω απόσπασμα είναι από σχόλιο που κατέθεσα σε φιλικό ιστολόγιο στις 5 Σεπτέμβρη. Δεν μπορώ να προσθέσω ή να αλλάξω τίποτα. Αναλύοντας περαιτέρω θα πω πως ο Γιώργος Παπανδρέου εξέφρασε πολιτικές ιδέες σαν αυτές που υπονοώ παραπάνω και οι οποίες με βρίσκουν σύμφωνο. Ταυτόχρονα, έκανε σφάλματα. Κάποια από αυτά τραγικά. Σημαντικότερο όλων κατά τη γνώμη μου, αυτό που περιέγραφα με άρθρο μου στο diablog στις 12 Νοεμβρίου 2006, με τίτλο 'The Network Effect', και αφορά την αδιαφορία (ή ανικανότητα) του Γιώργου να δομήσει συμμαχίες, συναινέσεις, δίκτυα. Η πολιτική όμως είναι γύρω από τις συμμαχίες, γύρω από τα δίκτυα. Όταν μάλιστα αυτές οι συμμαχίες χτίζονται πάνω σε ηθικούς κώδικες, τότε είναι και κοινωνικά επωφελείς. Παρότι οι συμμαχίες έλειψαν απελπιστικά από τον Γιώργο, η αναμφισβήτητη ηθική του συγκρότηση λειτούργησε ως ανάχωμα στη δυσαρέσκειά μας. Απεδείχθη όμως περίτρανα πως η ηθική και οι προθέσεις δεν αρκούν. Απαιτείται και πράξη.
Σήμερα, το καλύτερο που έχει να κάνει κατά τη γνώμη μου είναι να αποσυρθεί από το προσκήνιο και να παραμείνει ενεργός θεματοφύλακας των ιδεών που ο ίδιος προσκόμισε στο κίνημα. Αλλά τα περί συνέχισής του στην προεδρία του κινήματος, είναι τόσο αφελή όσο και το μη χτίσιμο συμμαχιών και συναινέσεων κατά την προεδρία του.
Από την άλλη μεριά, ο Βενιζέλος. Με τρομάζει η βιασύνη του, το γυαλισμένο μάτι, τα πολλά λόγια. Με τρομάζει το ότι λογοκρίνει σχόλια στο ιστολόγιό του. Με τρομάζουν οι σχέσεις του με τα μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα. Επί όλων αυτών οφείλει να τοποθετηθεί. Δηλαδή, 1) επί του ανοιχτού κόμματος και της συμμετοχικής δημοκρατίας, 2) επί της αντίληψής του για το ποιές οφείλουν να είναι οι σχέσεις ενός προοδευτικού, δημοκρατικού, κεντροαριστερού κόμματος με τους 'νταβατζήδες' και 3) επί του σεβασμού του στις διαδικασίες τις οποίες δείχνει μια διάθεση να τις ξεχειλώσει στα μέτρα του (που δεν είναι και αμελητέα). Αν ικανοποιηθώ από τις απαντήσεις που θα δώσει, θα τον στηρίξω. Αυτό που λέω όμως εδώ δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση συνέδριο προγραμματικών θέσεων. Μόνο κατάθεση των απόψεων του Βενιζέλου στη δημόσια σφαίρα. Γιατί, εδώ που τα λέμε, έχετε καταλάβει εδώ και 18 χρόνια που τον ξέρουμε, σε ποιόν (ιδεολογικό) θεό πιστεύει; Εγώ όχι. Αλλά το συνέδριο γιατί να το κάνουμε; Επί 3,5 χρόνια γινόταν συνεχής διάλογος και πριν λίγους μόλις μήνες έγινε το προγραμματικό συνέδριο. Πότε πρόλαβαν να αλλάξουν οι θέσεις μας; Ή μήπως, τα συνέδρια είναι για να χειροκροτούν τις εμμονές των αρχηγών;
Αν λοιπόν ο Βενιζέλος ξεκαθαρίσει (με λίγα λόγια παρακαλώ) τη θέση του στα ζητήματα που έθεσα, έχει καλώς. Διαφορετικά, οι ιδέες να' ναι καλά, τη δουλειά μας την ξέρουμε. Όλοι εμείς που δεν περιμένουμε να βρούμε δουλειά ή πρόσθετο εισόδημα από κανένα κόμμα ή συμμορία κομματαρχών, που δεν τους επιτρέψαμε να είναι σε θέση να μας διορίσουν σε καμία (έμμισθη) θέση, που αγωνιζόμαστε μόνο για τις ιδέες μας και όχι για το δικαίωμά μας στα δομημένα ομόλογα, θα λέμε σταθερά και επίμονα τη γνώμη μας, που κάθε μέρα θα δυναμώνει, θα ελέγχει, θα κρίνει, θα συνεισφέρει, θα σφάλλει, θα πέφτει και θα σηκώνεται, αλλά δεν θα αποσύρεται, δεν θα κοιμάται, δεν θα ολιγωρεί.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Αυτό είναι και το τελευταίο κείμενο γενικής πολιτικής σε αυτό το ιστολόγιο, σχετικό με τις εκλογές. Επανερχόμαστε στον εστιασμό μας στα της πόλης μας, που μπορεί να μας κάνουν να αισθανόμαστε τριτοκοσμικοί, αλλά δεν θα σταματήσουμε ποτέ να μιλάμε γι αυτά, να γινόμαστε ενοχλητικοί στους πραίτορες, σ΄αυτούς που αντιλαμβάνονται την τοπική αυτοδιοίκηση σαν ευκαιρία αποθησαυρισμού, σαν σκαλοπάτι ανέλιξης (με τι έργο άραγε; είδαμε μάλιστα την επίδοση δημοτικού συμβούλου στις εκλογές και δεν ...τρομάξαμε κιόλας), σαν ευκαιρία νομής εξουσιών από κομματικές παρέες, από κοινωνικές ομάδες (πχ καταστηματάρχες), από οπορτουνιστές.

buzz it!

14 σχόλια:

deGreece είπε...

Ερώτημα που έθεσα και στο δικό μου post: Μοιάζει η κατάσταση σήμερα με αυτήν της μεταπολίτευσης, οπότε οι νέες κοινωνικές δυνάμεις δεν αντιστοιχούσαν στα τότε υπάρχοντα κόμματα;
Ίσως, αναγνωρίζω μια υποεκπροσώπηση των δυναμικών μεσαίων στρωμάτων των αστικών κέντρων της επαρχίας και των αποκλεισμένων μικροαστών στην ερύτερη περιοχή της Αθήνας.

Mike είπε...

Σαφέστατα ναι. Το θέμα είναι ότι ενώ εμπιστευθήκαμε στο Γιώργο γι αυτή τη δουλειά, αυτός αδράνησε και σπατάλησε το πολιτικό του κεφάλαιο τσάμπα και βερεσέ.
Άντε να δούμε τώρα πώς θα ξεμπερδέψουμε. Αλλά για μένα, το δίλημμα της ενότητας είναι ψευδές. Ή το ΠΑΣΟΚ εκφράζει αυτούς που πρέπει και με τον τρόπο που πρέπει, ή πάμε γι άλλα! Μη μετονομάσουμε τα όποια αδιέξοδα του πασόκ σε αδιέξοδα της κοινωνίας!

Ανώνυμος είπε...

Συγγνώμη για την παρεμβολή αλλά...
"Αστικά στρώματα" ποιάς "αστικής τάξης"? Πότε αυτή υπήρξε στην Ελλάδα?
Μεγάλο πράγμα και η αδράνεια... Για πόσες δεκαετίες (ή και αιώνες!?) ακόμα αυτή η χώρα θα πορεύεται προς το όλως τυχαίο πουθενά δια της κεκτημένης ταχύτητας?
Επειδή μάλιστα "γνωρίζουν τα θέματα τέλεια" ή "τα ξέρουν ιδανικά" βεβαίως-βεβαίως, δεν υπάρχει (κατά τη γνώμη τους) κανένας λόγος, Μάϊκ, να ... διακινδυνεύουμε σφάλματα όλοι οι άλλοι! Νάναι καλά που θέλουν να μας κάνουν όλους αλάνθαστους. Γι' αυτό άλλωστε καταντήσαμε το μόνο μας λάθος και η μόνη μας αλήθεια να είναι η -τελείως αλάνθαστη-λήθη.
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία...
Δρ

Ανώνυμος είπε...

Φίλοι και Φίλες του blog η εκλογική αναμέτρηση της 17ης Σεπτεμβρίου ήταν ένα μύνημα προς το ΠΑΣΟΚ ότι ο κόσμος δεν το εμπιστεύεται ακόμα να αναλάβει κυβέρνηση και αυτό γιατί ?
Κατά την γνώμη μου σε όλα τα συνέδρια του Πασοκ δεν βγήκε ένα πολιτικό μύνημα απλά ήταν μια γιορτή
Εσωτερικά στο Πασοκ δεν υπάρχει ένωση ακόμα μετά Σημίτη εποχή και φαγόνονται ήρθε η ώρα λοιπόν να αποφασίση ή βάση αλλά μετά απο πολιτικό διάλογο και να ακουστούν οι απόψεις όλων των υποψηφίων αρχηγών να ξέρει η βάση τη εκφράζει ο κάθε υποψήφιος και να βγει ενα πολιτικό μύνημα αποδεκτό από όλους για να συνεχείση το Πασοκ μια σκληρή αντιπολίτευση. Αυτά τα λίγα διότι η συγκεκριμένη κουβέντα δεν τελειώνει

Ανώνυμος είπε...

Mike
Συμφωνώ απόλυτα με το απόσπασμα του σχολίου σου. Σαφώς η μεταπολίτευση έχει τελειώσει από την άποψη ότι οι ταμπέλες των κομμάτων δεν μας λένε τίποτε πια. Εχουν μείνει όμως εκκρεμότητες (σημαντικότερη των οποίων είναι η διαφθορά), τις οποίες καλείται να εξαλείψει (με οποιονδήποτε ηγέτη) η δημοκρατική παράταξη.
Ο Σημίτης μπορούσε αλλά δεν το έκανε, ο Γιώργος ήθελε αλλά δεν μπόρεσε, ο Μπένι δεν ξέρουμε αν το θέλει και αν το μπορεί.
Το βασικότερο όμως, πριν την εκλογή του νέου προέδρου, είναι να γίνει ΕΙΛΙΚΡΙΝΗΣ απολογισμός και αυτοκριτική όλων των εμπλεκομένων. Και κυρίως να μας πείσουν για τις αγαθές προθέσεις τους, παραθέτοντας συγκεκριμένους τρόπους επίλυσης των πάσης φύσεως κοινωνικών προβλημάτων. Μέχρι τότε όμως, ας είμαστε επιφυλακτικοί με όλους, διότι δεν είναι βέβαιο ότι έχουν καταλάβει το μήνυμα της κάλπης.

Mike είπε...

Αγαπητέ Δόκτορα,
εκτιμώ αφάνταστα την ευφυή (πάντα) παρέμβασή σου αλλά για να είμαστε δίκαιοι, η DeGreece μίλησε για μεσαία στρώματα αστικών κέντρων και όχι για αστικά στρώματα.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Μάϊκ, είναι εμφανές οτι δεν επεδίωξα να "απαντήσω" στην DEGREECE.
Γενίκευσα λίγο τον εύστοχο προβληματισμό της (όντας σύμφωνος κατ' αρχήν με τις διαπιστώσεις της). Εξ ού και ζήτησα συγνώμη για την παρεμβολή και ευχαρίστησα για την φιλοξενία.
Παρεμπιπτόντως, σας παρακαλώ να μου επιτρέψετε και οι δυό σας να υποβάλλω μια πρόταση (στα πλαίσια της -έως περιθωριοποίησης- υποεκπροσώπησης που λέτε): αντί αστικών κέντρων να χρησιμοποιούμε τον όρο "αστικά αχούρια" για να περιγράφουμε τα ελληνικά πολεοδομικά συγκροτήματα. Και για όποιες περιπτώσεις ο όρος κρίνεται ως υπερβολικός, ας τον παραθέτουμε αντί μνημονίου για τα χάλια του "μέσου όρου" του ελληνικού "αστικού περιβάλλοντος".
Ξανά ευχαριστώ,
Δρ

Yank_o είπε...

Θυμάται κανείς τη φράση "think globally, act locally"? Δεν είναι καθόλου τριτοκοσμικό αγαπητέ mike να ασχολείσαι με την πόλη σου. Κι εγώ το ίδιο θα αρχίσω να κάνω αν και είμαι "πολιτικό ζώον" και δεν μπορώ να μη γράψω για τα όσα γίνονται στο πεδίο της εθνικής πολιτικής. Η ζωή όμως είναι αλλού και συγκεκριμένα στους τόπους όπου ζούμε και κινούμαστε. Ελπίζω ότι σύντομα θα γράψω κάτι και για την Κόρινθο και όχι μόνο.

Mike είπε...

Μα, αγαπητέ Yank_o, αυτό μου έλειπε να θεωρούσα τριτοκοσμική την ενασχόληση με την πόλη μου. Τότε γιατί να στήσω αυτό το ιστολόγιο; Άλλο το 'νιώθω τριτοκοσμικός' που έχει να κάνει με αυτά που βλέπω γύρω μου, κι άλλο είμαι τριτοκοσμικός!

Ανώνυμος είπε...

Όταν ο Καραγκιόζης ανέβαινε τα σκαλιά τα μετρούσε ένα- ένα. Οταν πλησίασε στην κορφή κι έφαγε την κλωτσιά τα μέτρησε πέντε - πέντε.

Κάθε σκαλί έχει κι ένα όνομα.
Στην πολιτική μπορεί το ένα σκαλί να είναι η "ιδεολογία" το επόμενο "συμφέρον" κλπ Δεν είναι εύκολο να πηδήξει κάποιος ένα σκαλί στο οποίο έχουν απλώσει και διαπλέξει τα χέρια τους οι "ολίγοι". Θα ήταν πιο εύκολο να υπερπηδήσει κάποιος το "ρηχό" σκαλί της ιδεολογίας παρά της διαπλοκής.
Εχουμε δηλαδή την προθυμία του ατόμου για το κοινό συμφέρον, το συμφέρον των πολλών , το οποίο προσκόπτεται από τα "σκανδράληθα" όπως ονόμαζαν οι αρχαίοι τα επικαμπή ξύλα της παγίδας και δεν απέχει η λέξη από το "σκάνδαλο".
Η πέτρα του σκανδάλου στο νομό μας και σε άλλους νομούς δεν ήταν κάποιος υποψήφιος αλλά αυτός που τοποθέτησε σκανδράληθα για όσους υποψήφιους δεν είχαν άμεση πρόσβαση στο γραφείο του.
Εχρισε τον εκλεκτό.
Επεσαν χιλιάδες τηλέφωνα για το 2ο σταυρό, γιατί ο "Θεός", είχε προτίμηση.
Οι φορείς έσπευσαν να ασπαστούν το Θεό και ο λαός έσπευσε να ασπαστεί αυτό που του υπέδειξαν οι φορείς.
Βοήθειά τους.

Mike είπε...

Έτσι είναι καλέ μου ανώνυμε. Πάντα προστρέχουμε να διαπιστώσουμε τα σκανδράληθα που τοποθέτησαν άλλοι. Αυτά που βάλαμε εμείς στον εαυτό μας, είναι πάντα δυσκολότερο να γίνουν αντιληπτά.
Αλλά σε τι διαφέρει αυτό από τα χρίσματα; Πόσες φορές δεν έχουμε υποστεί άθλιες επιλογές εξαιτίας αυτών; Ποιοί είναι τότε οι θεοί; και ποιοί οι θεοί των άλλων;
Ειλικρινά, βαριέμαι αυτή τη συζήτηση. Αν θέλετε, συζητάμε για αξίες με καθολική αποδοχή και ηθική υπόσταση. Όχι για να αποφασίσουμε ποιός συμμορφώνεται περισσότερο ή λιγότερο με αυτές, αλλά για να καταλάβουμε πού βρισκόμαστε εμείς.

Ανδρέας Τριανταφυλλίδης είπε...

Γεια σου Μιχάλη

δημοσιεύσαμε στο 221 μία "απάντηση" στο "Επί όλων αυτών οφείλει να τοποθετηθεί (ο Βενιζέλος).", και είπα να σε ενημερώσω

καλή συνέχεια φίλε

Mike είπε...

Αγαπητέ trianta,
ευχαριστώ πολύ για τον έμμεσο διάλογο. Πολύ φοβάμαι ότι ο διάλογος, που ήταν πάντα είδος εν ανεπαρκεία, θα μειωθεί και πάλι (εντός του κόμματος). Είμαι φοβερά απογοητευμένος από τις εξελίξεις. Κι αυτό το πάρτι ιδεολογικών καλλιστείων που αναμένεται, λίγο με καθησυχάζει. Ποιός μου εγγυάται ότι δεν θα πουν (αυτοί τουλάχιστον που πρέπει να περιγράψουν τις θέσεις τους) ό,τι πρέπει για να κερδίσουν; Ποιός από αυτούς θα παράσχει εγγυήσεις, και, εντέλει, τι είδους εγγύηση; το λόγο της τιμής τους;
Το ποστ μου περί ιερών αγελάδων νομίζω τα λέει όλα.
Νά'σαι καλά φίλε, θα τα πούμε.

Ανδρέας Τριανταφυλλίδης είπε...

"Ποιός από αυτούς θα παράσχει εγγυήσεις"

κανείς, πέρα από μας ... για να δούμε πως θα εξελιχθεί αυτή η διαδικτυακή περιπέτεια στην οποία μπήκαμε :-)

εδώ θα'μαστε mike